4 czerwca 2025
Wyzwania i perspektywy związane z ekologicznym pakowaniem w e-commerce.
Ekologiczne pakowanie w e-commerce niesie wyzwania, ale i szanse na zminimalizowanie wpływu działań firm na środowisko.

Wraz z rosnącym zainteresowaniem i wprowadzaniem rygorystycznych norm i uregulowań prawnych
dotyczących ochrony środowiska, firmy branży e-commerce stają przed wyzwaniem kierowania się w stronę
zrównoważonego rozwoju i minimalizacji negatywnego wpływu działania firmy na środowisko.
Rośnie również świadomość ekologiczna konsumentów. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na sposób
pakowania produktów i poprzez zdobyte doświadczenie podejmują dalsze decyzje zakupowe.
Proekologiczne działania firm wysyłkowych spotykają się z większą lojalnością klientów i wpływają na
pozytywny wizerunek marki.
Wyzwania dotyczące pakowania produktów do wysyłki
1) Wymogi prawne i regulacje
Pojawia się coraz więcej odgórnie ustanowionych limitów lub zakazów używania jednorazowych plastików.
Coraz częściej rządy i organizacje międzynarodowe pracują nad dodatkowym opodatkowaniem
nieekologicznych materiałów lub nad premiowaniem rozwiązań przyjaznych środowisku.
2) Dopasowanie kartonu wysyłkowego do zawartości.
Standaryzacja opakowań pozwala zapakować większość przesyłek z odpowiednią ilością miejsca na
wypełniacz, tak, aby skutecznie móc zabezpieczyć produkty, ale też nie wysyłać pustej przestrzeni do
klienta. Większe logistyki korzystają z linii skanujących produkty w czasie rzeczywistym, które na bieżąco
tworzą dopasowane do zawartości pudełka. Zbyt duży karton generuje więcej zbędnych odpadów i wymaga
użycia większej ilości wypełniacza. W imię zasady zredukuj, wykorzystaj ponownie, przetwórz, ważne jest,
aby zminimalizować zużycie zasobów i emisję zanieczyszczeń.
3) Spójność materiałowa wspierająca przetwarzanie odpadów
Wybór odpowiedniego wypełniacza i taśmy do zabezpieczenia kartonu, tak aby ułatwić klientowi segregację,
unikając konieczności rozdzielania poszczególnych elementów i minimalizując ilość odpadów
opakowaniowych. Przemyślany proces pakowania wpływa na jego czas i koszty oraz na zadowolenie klienta
docelowego.
4) Logistyka i transport:
Ekologiczne opakowania mogą być trudniejsze w transporcie i wymagać dodatkowych rozwiązań
logistycznych. Takie opakowania muszą być wytrzymałe i chronić produkty podczas transportu. Może być
wymagane stosowanie różnych specjalnych metod pakowania i pracownicy magazynu powinni otrzymać
jasne instrukcje dotyczące obsługi ekologicznych opakowań.
Zamykanie opakowań tekturowych powinno też zabezpieczać produkty przed jakąkolwiek niepożądaną ingerencją z zewnątrz, więc warto zastanowić się czy wybrane przez nas materiały pełnią tę funkcję wystarczająco.
Równie ważne jest, aby wziąć pod uwagę doświadczenie klienta, który otwierając otrzymaną przesyłkę zwraca uwaga na wygodne i bezproblemowe rozpakowywanie paczki. Budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez staranne dopracowanie procesu pakowania może wpływać na postrzeganie wartości produktu.
Perspektywy dotyczące pakowania produktów do wysyłki
1) Rosnąca świadomość ekologiczna wśród konsumentów
Coraz częściej klienci wybierają firmy wspierające odpowiedzialne podejście do środowiska. Otrzymana
paczka jest pierwszym co zauważa klient, na tym etapie klient jest już wstanie ocenić zadowolenie z
zakupów w danej firmie. Pakując produkty z użyciem ekologicznych materiałów do pakowania wpływa na
pozytywne postrzeganie przez klientów i w efekcie większą sprzedaż.
Z obserwacji Agaty Gąbińskiej z ID Logistics dla eommercenews.pl:
„Cel, do którego zmierza sposób
realizacji zamówień internetowych w kontekście opakowań jest utrwalony i jednoznacznie prowadzi w
kierunku zrównoważonego rozwoju. Tylko w ciągu 3 ostatnich lat zauważaliśmy znaczący wzrost udziału
ekologicznych opakowań na rynku, który szacujemy obecnie na ok. 70-80%. W przypadku operacji
realizowanych dla naszych kontrahentów udział takich opakowań wynosi już wyraźnie ponad 80%. Warto jednak zaznaczyć, że dla części z naszych największych klientów, którzy są jednocześnie bardzo dużymi graczami na polskim rynku e-commerce wykorzystujemy wyłącznie ekologiczne opakowania. Rozumiemy przez to zarówno te pochodzące, jak nadające się do recyklingu oraz opakowania wielorazowe umożliwiające zwroty. Wybrane marki do celów wysyłki używają już tylko materiałów papierowych, co oczywiście bardzo
cieszy.(…)”
https://ecommercenews.pl/eko-opakowania-w-e-commerce-to-dla-logistyki-szansa-wyzwanie-i-dylemat/
2) Edukacja klientów na temat ekologicznych wyborów
Informowanie klientów odnośnie możliwych konsekwencji ich wyborów zakupowych może być inspiracją
dla późniejszego dokonywania przez nich bardziej świadomych wyborów wspierających zrównoważony
rozwój. Dostępność wiedzy o możliwości wpływu ich wyborów konsumpcyjnych na środowisko może
przyczynić się do ograniczenia impulsywnego zakupowego zachowania.
Zwiększając świadomość ekologiczną klientów, firmy e-commerce budują zaufanie oraz silniejszą relację,
co w dalszej perspektywie może przełożyć się na wzrost sprzedaży, gdyż konsumenci chętniej wspierają
marki dbające o środowisko.
3) Zrównoważona logistyka i transport
Do wdrożenia w firmie zrównoważonej logistyki potrzebna jest otwartość na innowacje oraz gotowość do
inwestycji w nowe technologie i praktyki. Warto też zadbać o zbudowanie kultury organizacyjnej promującej
zrównoważony rozwój i dbałość o wpływ firmy na środowisko.
Wg MBE „Zastosowanie ekologicznych materiałów opakowaniowych to jeden z kluczowych elementów
zrównoważonego rozwoju w e-commerce. Firmy, które decydują się na używanie opakowań wykonanych z
recyklingu, przyczyniają się do zmniejszenia zużycia surowców naturalnych oraz ograniczenia ilości
odpadów.”
Ważne jest też zadbanie o optymalizację procesów zwrotów. Jak pisze MBE
„Optymalizacja zwrotów
towarów w e-commerce ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju, ponieważ zwroty nie tylko
generują dodatkowe koszty operacyjne, ale także przyczyniają się do zwiększonej produkcji odpadów i
emisji CO2. Firmy, które skutecznie zarządzają procesem zwrotów, mogą znacząco ograniczyć negatywny
wpływ na środowisko. Przykładem może być wdrożenie systemów, które pomagają klientom dokonywać
bardziej świadomych wyborów zakupowych, takich jak dostarczanie dokładnych informacji o produktach,
rozmiarach czy materiałach. Im mniej produktów jest zwracanych, tym mniejsze zużycie zasobów oraz
mniejsze emisje związane z transportem i przetwarzaniem tych zwróconych towarów.Zoptymalizowanie procesów zwrotów wiąże się również z wprowadzeniem bardziej efektywnych metod
zarządzania logistyką zwrotów, takich jak centralne punkty zbiórki czy wybór lokalnych punktów dostawy.
Dzięki temu nie tylko zmniejsza się odległość, jaką muszą pokonać produkty zwrócone przez konsumentów,
ale także zmniejsza się liczba odpadów opakowaniowych i emisje związane z transportem. Optymalizacja
zwrotów towarów pomaga również firmom e-commerce ograniczyć marnotrawstwo związane z produktami,
które nie są ponownie sprzedane po zwrocie, co wspiera bardziej zrównoważoną gospodarkę. Takie
podejście nie tylko przyczynia się do mniejszego obciążenia środowiska, ale także buduje pozytywny
wizerunek firmy jako odpowiedzialnej społecznie marki.”
https://blog.mbe.pl/l516-zrownowazony-ecommerce
4) Automatyzacja procesów pakowania
Zastosowanie automatyki w procesach produkcyjnych pozwala na bardziej precyzyjne i wydajne działanie
oraz minimalizację ilości odpadów. Zastosowanie automatyzacji pozwala na zredukowanie wolnej
przestrzeni w paczkach, dzięki czemu możliwe jest mniejsze zużycie materiałów opakowaniowych i
obniżenie się kosztów transportu.
https://www.zapako.pl/automatyzacja-pakowania-przyszloscia-e-commerce
Jak działać?
- 1. Wybór ekologicznych produktów do pakowania, najlepiej z tego samego materiału:
– Kartony nadające się do recyklingu;
– Wypełniacze papierowe;
– Taśmy papierowe aktywowane wodą. - 2. Optymalizacja pakowania:
– Minimalizacja ilości używanego materiału, dobieranie odpowiedniego rozmiaru opakowania, tak, aby był
dopasowany do produktu;
– Automatyzacja procesów pakowania. - 3. Transparentność działań i komunikacja z klientami:
– Informowanie klientów o proekologicznych działaniach firmy;
– Edukacja klientów, aby zwiększyć ich świadomość zakupową, zachęcając do wspierania ekologicznych
praktyk.
- 4. Szkolenia pracowników:
– Jasne procedury pakowania ekologicznego wraz z odpowiednim przeszkoleniem pracowników z
wyczuleniem na minimalizację ilości odpadów;
– Zaangażowanie pracowników w proces wdrażania ekologicznych rozwiązań, tak aby czuli realny wpływ
na zachodzące w firmie zmiany.
Podsumowanie
Ekologiczne pakowanie w e-commerce niesie wyzwania, ale i szanse na zminimalizowanie wpływu działań
firm na środowisko. Działania takie jak wybór ekologicznych materiałów, optymalizacja procesów pakowania
i transparentna komunikacja z klientami wpływają na zmiany ku zrównoważonemu pakowaniu oraz
odpowiadają za budowanie silniejszej i bardziej odpowiedzialnej marki. Firmy, które już teraz z otwartością i
z zaangażowaniem inwestują w rozwój w tym obszarze, stają się bardziej konkurencyjne, poprawiają
efektywność i spełniają wymagania coraz bardziej świadomych klientów oraz przyczyniają się do
zrównoważonego rozwoju.Minusy:
- konieczne użycie urządzenia do napięcia taśmy,
- do jednorazowego użycia
Zobacz również

4 czerwca 2025
Wyzwania i perspektywy związane z ekologicznym pakowaniem w e-commerce.
Ekologiczne pakowanie w e-commerce niesie wyzwania, ale i szanse na zminimalizowanie wpływu działań firm na środowisko.
19 maja 2025
Rodzaje zabezpieczeń kartonu
Poznaj możliwość zabezpieczeń kartonów w E-commerce.
15 kwietnia 2025
Prezentacja maszyn automatycznych!
Prezentacja maszyn do automatycznego pakowania – SizeMaster oraz CrossPack.